Ernst Cassirer'de Kültürün Anlamı

Kültür, kendisini meydana getiren öğelerin çeşitliliği ve değişkenliği göz önüne alındığında özünde ne olduğunun ortaya konması oldukça zor bir kavram olarak görünmektedir. Ancak bugün karşılaşılan kültür sorunları, kültürün ne olduğu sorununu yeniden öne çıkarmaktadır. Kültürün ne olduğu üzerine yoğunlaşan kültür felsefesinin 20. yüzyıldaki önemli temsilcilerinden Ernst Cassirer de bu soruna odaklanan eserler kaleme almıştır. Cassirer, kendinden önceki filozoflar gibi kültürün farklı öğelerini de kapsayacak tözcü bir açıklama yerine, işlevsel bir açıklamanın gerekliliğine işaret etmiştir. Cassirer’e göre kültürün neliği öncelikle insanın ne olduğunun anlaşılmasına dayanmaktadır. Bu sebeple Cassirer ilkin insanın ne olduğunu açıklar. Cassirer’e göre insan, hayvandan farklı olarak doğuştan simgesel dizgeye sahiptir. İnsan, doğadan aldığı uyarıcılara simgesel tepkiler verir. Tüm kültür öğelerini de insanın simgesel/sembolik dizgesiyle açıklayan Cassirer, kültürü değişimlerine ve çeşitliliğine karşın uyumlu bir bütünlük olarak değerlendirir. Cassirer’in kültür felsefesine getirdiği görüşler bu makalede analiz edilip değerlendirilmiş, kültür felsefesi sorunlarının çözümüne katkısı sorgulanmıştır. 

The Meaning Of Culture In Ernst Cassirer

Culture, therefore is the diversity and variability of items that constitute itself, in essence to reveal what seems to be a concept quite difficult. Today, however, culturel issues that may be encountered, again puts in front the issue of culture is what. The most important philosopher of the philosophy of culture in the century of 20. is Ernst Cassirer, wrote books focusing in this issue. Cassirer pointed out the necessity of a functional description, instead of a substantial description which covering different elements of culture, the philosophers made before him. For Cassirer, the issue of what culture is primarily based to understand of what is human. Hence Cassirer explains what is human first. According to Cassirer, human has an inherent symbolic system different from the animal. Human gives symbolic responses to stimulants which received from the nature. Cassirer explains all of the items of culture with human’s symbolic system and he evaluates culture as a harmonious unity despite the variability and diversity of culture. Cassirer’s views on the philosophy of culture analyzed and evaluated in this article and his views contribution to the solution of the problems of philosophy of culture has been questioned. 

___

  • Benjamin, W. (2005). Tek yön (4. Baskı). (Çev. Tevfik Turan) İstanbul: YKY.
  • Cassirer, E. (1980). İnsan üstüne bir deneme. (Çev. Necla Arat) İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Cassirer, E. (2005). Kültür bilimlerinin mantığı üzerine. (Çev. Milay Köktürk) Ankara: Hece Yayınları.
  • Cevizci, A. (2002). Felsefe sözlüğü (5. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Freud, S. (2013). Uygarlığın huzursuzluğu (4. Baskı). (Çev. Haluk Barışcan) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Horkheimer, M. (2010). Akıl tutulması (8. Baskı). (Çev. Orhan Koçak) İstanbul: Metis Yay.
  • Kuçuradi, İ. (2009). Uludağ konuşmaları (4. Baskı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Nuttall, J. (2011). Ahlâk üzerine tartışmalar (2. Baskı). (Çev. Abdullah Yılmaz) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özlem, D. (1986). Kültür bilimleri ve kültür felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özön, M. N. (1997). Osmanlıca türkçe sözlük (8. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Rousseau, J.J. (2006). İnsanlar arasındaki eşitsizliğin kaynağı (9. Baskı). (Çev. Rasih Nuri İleri) İstanbul: Say Yayınları.
  • Sahlins, M. (2012). Batı’nın insan doğası yanılsaması. (Çev. Emine Ayhan, Zeynep Demirsu) İstanbul: BGST Yayınları.
  • Kabaağaç S. ve Alova E. (1995). Latince türkçe sözlük. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • The Cambridge dictionary of philosophy. (1999). (2. Baskı) New York: Cambridge University Press, 1999.
  • Türkçe sözlük. (2005). (10. Baskı) Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uygur, N. (2003). Kültür kuramı (2. Baskı). İstanbul: YKY.