Özengen Keman Eğitimine Başlangıçta Yaşanılan Problemler ve Çözüm Önerileri

Özengen müzik eğitimi, genel ve mesleki müzik eğitimi ile birlikte müzik türleri içinde önemli bir yer tutmaktadır. Ülkemizde özengen müzik eğitimine genellikle enstrüman eğitimi konusunda başvurulduğu bilinmektedir. Bu araştırmada özengen keman eğitiminde karşılaşılan zorlukların tespit edilmesi ve öğretmenlerin tecrübelerinden yola çıkarak metotlaşmamış, öğrenci merkezli çözüm önerilerinin sunulması amaçlanmıştır.  Betimsel araştırma modeli kullanılan bu araştırmada, araştırmanın amacı doğrultusunda alanında uzman 5 keman öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde öğretmenlere toplu ve birebir derslerin olumlu ve olumsuz yönleri, yay tutuşunda yaşanan problemler ve çözüm önerileri, yay kullanımında karşılaşılan problemler ve çözüm önerileri, entonasyon konusunda yaşanan problemler ve çözüm önerileri, başlangıçta tercih edilen müzik türleri ve nedenleri, nota okumayı kolaylaştırıcı öneriler ve yaş grubunun özengen keman eğitimine etkisi konuları çerçevesinde sorular yöneltilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, hikayeleştirme tekniğinin, öğrencinin ilerleme sürecinde yardımcı olduğu söylenebilir. Modern teknoloji ile gelişen keman çalmayı kolaylaştırıcı aparatların yaygınlaşması eğitmen ve öğrencilerin işlerini kolaylaştırıp, hızlandırmaktadır. Katılımcılar ile ortak görüş noktalarımızdan birisi ise derslere toplu girmenin ama bireysel çalışmanın, birisi çalarken diğerlerinin izlemesi, dinlemesi ve gözlemleme şansından dolayı başkasının hatalarından ders alması açısından daha verimli olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlara göre, gelişen teknoloji ile artık dünya üzerindeki diğer eğitim yöntemlerini takip etmeninde kolaylaştığı söylenebilir. Eğitmenlerin kendilerini güncel, araştırmacı olarak hazırlamaları da öğrenciler üzerinde olumlu etkiler bırakabilir. Öğrencilere internet destekli, gelişimlerine olumlu etki ve fayda sağlayabilecek keman dersi videoları tavsiye edilebilir. Youtube sitesinden “Yiğitcan Kesendere Keman Derslerinin” bu amaçlar doğrultusunda düzenlenmekte olduğu söylenebilir.

___

  • Angı, Ç. E., & Hamzaoğlu Birer, A. R. (2013). Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri Ve Çözüm Önerileri. 48-69. Ankara, Türkiye: www.sanategitimidergisi.com
  • Arıca, E. (2017, Nisan 28). Türkiye’de Keman Pedagojisi Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme* A. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H., 327-342.
  • Brody, Z. S. (2016). “Suzukı̇ Yetenek EğİTı̇Mı̇” Felsefesı̇Ne Kısa Bı̇R Bakış. İzmir , Türkiye: Sanat & Tasarım Dergisi.
  • Can, Ö. (2014). Ömer Can Keman Eğitimi 1. Ankara, Kızılay, Türkiye.
  • Çağlar, E. (2011, Aralık 23). Özengen Keman Eğitimi Alan Öğrencilerin Temel Hedeflere Erişme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bir Müzik Kursu Örneği). Özengen Keman Eğitimi Alan Öğrencilerin Temel Hedeflere Erişme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bir Müzik Kursu Örneği). Ankara, Ankara, Türkiye: T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (5. Baskı). Trabzon.
  • Çoşkuner, S. (2013). Küçük Kemancı Çocuklar İçin Keman Metodu. İstanbul, Türkiye: Nota Yayıncılık.
  • Erdinç, T. (2014, Aralık). Tayfun Erdinç Keman Metodu-1. İstanbul, Unkapanı, Türkiye.
  • Göğüş, T. (2004). Keman Öğreniyorum Volume-2. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları.
  • Göğüş, T. (2004). Keman Öğreniyorum Volume-3. İstanbul, Türkiye: Bemol Müzik Yayınları.
  • Gözübüyük, D. (2015). Keman Albümü Seçme Eserler. Ankara: Yurtrenkleri.
  • Gözübüyük, D. (2015). Keman Eğitiminde Yeni Metot. Ankara, Türkiye: Yurtrenkleri Yayınevi. Karakoç, E., & Şendurur, Y. (2015, 12 1). İlköğretim Okullarındaki Özengen Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Müziksel Davranışlarına Yansıması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 277-290.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kesendere, Y. (2017). Yiğitcan Kesendere Keman Metodu. Bursa, Nilüfer, Türkiye: Can Müzik Yayınları.
  • Sever, G. (2017, 07 31). Kemanda Detaşe Yay Tekniği İçin Öğrenme-Öğretme Modeli Geliştirilmesi . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 630-642.
  • Suzuki, S. (1978). Suzuki Violin Part Volume 1. Florida, Miami, Amerika.
  • Tufan, E., & Güdek, B. (2008). Müzik Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 25-40.
  • Uçan, A. (2005). Müzik Eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Evrensel Basımevi. Uslu, M. (2012). Nitelikli Keman Eğitimine Yönelik Yaklaşımlar. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , 1-11.