20. Yüzyıl avangard akımların gelişim sürecinde sinema

Bu araştırmada “Dadaizm”, “Sürrealizm”, “Fütürizm” gibi tarihsel avangard akımların ve “Fluxus”, “Happening” (oluşumlar), “Situasyonist Enternasyonel” gibi neo-avangard akımların sinema sanatına etkileri, seçilen sanatçılar ve sanat eserleri gözönüne alınarak farklı açılardan incelenecektir. Sinema Sanatını diğer çağdaş sanat disiplinlerinden soyutlayarak yapılan incelemeler, dönemlerin ve eserlerin tam olarak anlaşılmasında, yorumlanmasında yeterli olamamaktadır. Bu düşünceyle, bu araştırmada, sinemanın, disiplinlerarası sanat yapısını, “Avangard (öncü) Sinema”, “Underground (yeraltı) Sineması”, “Experimental (deneysel) Sinema”, “Sanat Sineması”, ve “Ana akım (mainstream) Sinema”nın diğer modern ve çağdaş sanat anlayışlarıyla olan etkileşimi avangard kuramlar, sanatçılar ve eserleri göz önünde tutularak irdelenecektir.

Cinema during the development process of avantgarde movements in the 20th century

This study explores the way historic avant-garde movements like “Dadaism”, “Surrealism”, and “Futurism”, as well as the neo-avant-garde movements like “Fluxus”, “Happening” and “Situationist International” influenced the art of filmmaking. The subject is discussed from different perspectives regarding the artists and the works of art mentioned. The studies which isolate film-making from other contemporary art disciplines are not sufficient in terms of comprehending any era and the artworks. Accordingly, this paper address the interaction between film genres such as “Avantgarde”, “Underground”, “Experimental”, “Art-house” or “Mainstream”, and other modern and contemporary art disciplines while taking the avant-garde theories, artists and artworks into consideration.

___

  • Arapoğlu, Fırat ve Kıranlar, Öner, “20. Yüzyıl Avangard Akımlarında Görülen Kollektif Estetik Durumunun Analizi”, 21-23 Ekim, Anadolu Üniversitesi, Uluslararası Katılımlı İmece Sempozyumu, s.13-19, Eskişehir, 2009.
  • Bailey, Andrew, Cinema Now, Editor: Paul Duncan, Taschen Gmbh, Köln 2007.
  • Art in Theory, 1900 – 2000 An Anthology of Changing Ideas, Blackwell Publishing, Edited by Charles Harrison & Paul Wood, U.K., 2005.
  • Berger, John, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul 1986.
  • Bourriaud, Nicolas, Postprodüksiyon, Çev. N. Saybaşılı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2004.
  • Burger, Peter, Avangard Kuramı, Çev. E.Özbek, İletişim Yayınları, İstanbul 2004.
  • Film-Video-New Media, The Art Institute of Chicago, Yale University Press, New Heaven and London, UK 2009.
  • Germaner, Semra, 1960 Sonrası Sanat, Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1997.
  • Gombrich, E.H., Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, Çev. E. Erduran, Ö.Erduran, 4. Basım, İstanbul 2004.
  • Hattifeld, Jackie, Experimental Film and Video, John Libbey Publishing, UK 2006.
  • Lynton, N., Modern Sanatın Öyküsü, Çev. S. Öziş, C. Çapan, Remzi Kitabevi, İstanbul 2004.
  • Rees, A.L., A History of Experimental Film and Video, British Film Institute, London, UK 1999.
  • Richter, Hans, Activism, Modernism and the Avangt-Garde, Edited by Stephen C. Foster, The MIT Press, London 1998.
  • Sanat Dünyamız, Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları, Sayı 94, İstanbul 2005.
  • Tasker, Yvonne, Fifty Contemporary Filmmakers, Routledge Key Guides, London 2002.
  • Theanyspacewhatever, Guggenheim Museum, Guggenhaim Museum Publications, New York 2008.
  • Vogel, Amos, Film As A Subversive Art, C.T. Editions, UK 2005.
  • Youngblood, Gene, Expanded Cinema, E.P.Dutton&Co., New York, USA 1970-1979.