Anti-Estetik Önermeden Trans-Estetiğe Yeniden Tanımlanan Estetik ve Günümüz Sanatında Görünürlüğü

Bu çalışma estetiğin, anti-estetikten trans-estetiğe değin yaşadığı dönüşümü incelemeyi ve günümüz sanatındaki karşılıklarını tartışmayı amaçlamaktadır. Ek olarak bu araştırma yöntem itibariyle çağdaş sanat tartışmalarını irdeleyerek günümüz sanatında estetiğin görünürlüğünü odak alacaktır. Bu anlamda günümüz sanatını post-estetik olarak tanımlayan Kuspit, bunu yaratıcı edimin özü olan estetiğin reddedilmesine bağlar ve bunun sanattan sanat olmayan şeye doğru geri gidişe yol açtığını savunur. Oysa Duchamp’a göre sanat eserinin anti-estetik olması gereklidir. Zira estetik duygu engellenmiş, yönlendirilmiş duygudur. Çünkü Duchamp’ı asıl ilgilendiren şey, sanat eserinden ziyade, eseri yaratan edimin kendisidir. Anti-estetik ya da postestetik mesele üzerine Fransız düşünür Baudrillard’da bir başka perspektif ortaya koyar: Transestetik. Düşünür ortaya koyduğu ‘trans’ yani aşırılık düşüncesi ile topyekûn bir kültürel dönüşümü işaret eder. Bu çerçevede trans-estetik düşüncesi, estetiğin görsel sanatların ulaştığı noktayı analiz edebilmek adına önem arz etmektedir. Özet olarak, estetiğin halleri üzerinde durularak ulaşılacak sonuç ve çıkarımların günümüz sanatındaki karşılıkları sorunsalını da bir perspektiften anlaşılır kılacaktır

Redefined Aesthetics From Anti-Aesthetics Thesis To TransAesthetics and Its Viewability in Today’s Art

This essey aims to study the transformation of aesthetics from anti-aesthetics to trans-aesthetics and to discuss its provisions in contemporary art. In addition, this research will focus on the viewability of aesthetics in contemporary art by examining contemporary art discussions in terms of method. In this sense Kuspit, who defines today's art as post-aesthetics, connects this to the rejection of aesthetics which is the core of creativity, and argues that it leads to regression from art to to what is not art. However, for Duchamp the work of art should be anti-aesthetic since the aesthetic feeling is a blocked, directed emotion. Because what really interests Duchamp is the act creating a work of art rather than the work of art itself. On the anti-aesthetic or post-aesthetic issue, the French thinker Baudrillard presents another perspective: Trans-aesthetics. He points to a total cultural transformation by the term "trans; extremism" that he presented. In this context trans-aesthetic thinking is important for analyzing the current status of aesthetics in visual arts. In summary, the conclusions and the outcomes to be reached by focusing on the states of aesthetics and their provisions in today’s art will be clarified from a perspective

___

  • Badiou, A. (1998) Başka Bir Estetik, (Aziz Ufuk Kılıç çev.) İstanbul, Metis.
  • Baudrillard, J. (1998) Kötülüğün Şeffaflığı, (Işık Ergüden çev.) İstanbul, Ayrıntı.
  • Baudrillard, J. (2004) Tam Ekran, (Bahadır Gülmez çev.) Y.K.Y. İstanbul
  • Bourriaud, N. (2005) İlişkisel Estetik, (Saadet Özen çev.) İstanbul, Bağlam yayınları.
  • Doğan, M. H. (1998) Estetik, İzmir, Dokuz Eylül Yayınları
  • Greenberg, C. (1997) Modernizmin Serüveni, Enis Batur (Ed.) Modernist Resim (Doğan Şahiner Çev.) içinde (s. 357-363) İstanbul, Y.K.Y.
  • Erzen, J. N. (2011), Çoğul Estetik, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Jameson, F. (1994) Postmodernizm, Necmi Zeka (Ed.), Postmodernizm ya da Geç
  • Kapitalizmin Kültürel Mantığı (Deniz Erksan Çev.) içinde (s. 59-116) İstanbul, Kıyı Yayınları
  • Kuspit, D. (2006) Sanatın Sonu, (Yasemin Tezgiden çev.) İstanbul, Metis Yayınları.