SEÇİLMİŞ HADÂİKU’R-REYHÂN RESİMLERİ ÜZERİNDEN AHMED NAKŞİ ÜSLUBUNA DAİR BAZI NOTLAR

Üslubuyla dikkat çeken Ahmed Nakşi, XII. yüzyıl Osmanlı resim anlayışının geçiş döneminde önemli bir rol oynamaktadır. Döneminde de farklılığıyla dikkat çeken sanatçının en belirgin özelliği, farklı üslupları taklit ederek kendine has bir üslup oluşturmasıdır. Resimlerinde Çin minyatürlerinden, Avrupa gravürlerine kadar çeşitli medeniyetlerin esintilerini görmek mümkündür. Bugüne kadar hakkında yapılmış olan çalışmalar bize Ahmed Nakşi üslubunun karakteristik özelliklerini göstermiş ve figür-kompozisyon düzenlerinde uygulamış olduğu metot, burada onun tarzını farklı bir bakış açısıyla yeniden mercek altına almamıza neden olmuştur. Sanatçının resimlerinde kullandığı kendine has kompozisyon düzeni içerisinde mimari detaylar, kapı, pencere kemer açıklıklarıyla iç mekâna doğru oluşturmuş olduğu derinlikli perspektifi onun en önemli ve karakteristik özelliğidir.

___

  • ÂŞIK ÇELEBİ, “Meşâʻirü'ş-Şuʻarâ”, haz. Filiz Kılıç, İstanbul Araştırma Enstitüsü, İstanbul 2010.
  • ATIL Esin, “Ahmed Nakşi, an Eclectic Painter of the Early 17th Century”, Fift International Congress of Turkish Art, Akademiai Kiado, Budapest 1978
  • BAĞCI Serpil, [et al.], “Osmanlı Resim Sanatı”, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 2006
  • DEĞİRMENCİ Tülün , “ Osmanlı Sarayının Geçmişe Özlemi: Tercüme-i Şaka’iku’nnu’maniyye”, Bilig, Yaz 2008
  • MAHİR Banu, “Osmanlı Minyatür Sanatı”, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2005.
  • ÖZCAN Abdülkadir, “Eş-Şakâ’ikû’n-Nûmânîye” mad., İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul 2010
  • RENDA Günsel, “Nakşi” mad., YEM Yayın Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul 1997 SOYYİĞİT Derya, Şakā’iku’n-Nu‘Mâniyye Tercümesi Hadâiku’r-Reyhan Minyatürlerinin Renk Ve Kompozisyon Açısından Çözümlenmesi, İstanbul 2013
  • ÜNVER A. Süheyl, “Ressam Nakşi: hayatı ve eserleri” , İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul 1949.