Sünnet’in Temellendirilmesi Problemi / The Problem of the Legitimization of Sunnah / مشكلة تأصيل السُّنة

İslam Dininin hüküm kaynakları arasında Kur’an’dan sonra gelen Sünnet’in şer’î delil olma keyfiyeti ve dînî bağlayıcılığı asırlardan beri tartışılan bir husustur. Konuyla ilgili deliller sıralanırken önce Kur’an ayetleri, sonra hadis rivayetleri, gerekirse aklî değerlendirmelere yer vermek bilinen bir uygulamadır. Sünnet’in esas ve doğal meşrûiyyet kaynağı Kur’an olmasına rağmen, ilgili ayetler bağlamlarına ve delaletlerine dikkat edilmeden sıralandığı zaman isabetli bir delillendirme yapılamamaktadır. Sünnet’in otoritesine delil olarak sunulan hadisler üzerinde yapılan müstakil ilmî çalışmalar da bu rivayetlerin, Hz. Peygamber dönemi sonrası zuhur eden konuyla ilgili tartışmaların ürünü olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısıyla bu rivayetlere dayanarak Sünnet’in otoritesini tespit etmek ve savunusunu yapmak sağlıklı ve doğru bir yaklaşım değildir.

The Problem of the Legitimization of Sunnah

    It has been a long-lasting debate for centuries regarding Sunnah’s shariatic evidence position and its religious binding status. It is a known application that religious sources are respectively Qur’an verses, hadiths, and if necessary rational assessments of the individuals. Although the Qur’an is the principal and natural legitimization source of the Sunnah, it is not possible to understand this if the related verses are not considered in order. Specific studies show that hadiths, presented as evidence for the Sunnah’s authority, are from the debates that emerged after the death of the prophet Mohammad. For that reason, such narratives cannot be a proper source for determining and defending the authority of the Sunnah.

___

  • Ahmed b. Hanbel, Musned, Çağrı Yayınları, İstanbul 1982.
  • Askerî, Seyyid Murtaza, Mealimu’l-Medreseteyn 2, Tahran 1993.
  • Dârimî, Abdullah b. Abdirrahman, es-Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul 1981.
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. Eş‘as, es-Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul 1981.
  • Erul, Bünyamin, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1999.
  • Erul, Bünyamin, Sünnet Kavramı ve Sekaleyn Rivayetleri, İlahiyat Yayınları, Ankara 2007.
  • Galib b. Abdilkafi el-Kureşî, Evveliyyâtu’l-Fârûkfi’l-İdâretive’l-Kadâ, Beyrut 1990.
  • Galib b. Abdilkafi el-Kureşî, Evveliyâtu’l-Farûk es-Siyâsiyye, Mısır 1990.
  • Goldziher, Ignaz, Muslim Studies, London 1967.
  • Hâkim en-Neysâbûrî, Mustedrek, Beyrut, t.y.
  • Hatib, Bağdadî, el-Fakîh ve’l-Mütefakkıh, Beyrut 1980.
  • Hatib, Bağdadî, el-Kifâye, Medine t.y.
  • Hatiboğlu, Mehmet S., Siyasi-İctimâî Hadiselerle Hadis Münasebetleri, Otto Yayınları, Ankara 2015.
  • Hattâbî, Hamd b. Muhammed, Mealimu’s-Sunen, Beyrut 1991.
  • İbn Abdilberr, Yusuf b. Abdilber, Camiu Beyânı’l-İlm, Beyrut, t.y.
  • İbn Ebi Şeybe, Musannaf, Bombay 1983.
  • İbn Hacer, el-Askalâni, el-Metâlibu’l-Âliye, Kuveyt 1973.
  • İbn Hıbban, Muhammed b. Hıbban, Sahih, Beyrut 1988.
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, el-Menâru’l-Münîffi’s-Sahîhi ve’d-Daîf, Halep 1982.
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, es-Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul 1981.
  • İbn Receb el-Hanbeli, Camiu’l-Ulûm ve’l-Hikem, Beyrut 1991.
  • İbnü’l-Cevzî, Abdurrahman b. Ali, Kitabu’l-Mevdûât, Beyrut 1983.
  • İbn Sa’d, Kitabu’t-Tabakâti’l-Kebîr, Beyrut 1968.
  • Kırbaşoğlu, M. Hayri, İslam Düşüncesinde Sünnet, Ankara Okulu Yayınları (4. Baskı), Ankara 1999.
  • Leknevî, Tuhfetu’l-Ahyâr, Beyrut 1992.
  • Özafşar, M. Emin, Hadisi Yeniden Düşünmek, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 1998.
  • Özafşar, M. Emin, “Polemik Türü Rivayetlerin Gerçek Mahiyeti”, İslamiyat, c. 1, sayı: 3, Ankara 1998.
  • Serahsi, Muhammed b. Ahmed, Usûl, İstanbul 1984.
  • Şafii, Muhammed b. İdris, el-Ümm, Bulak 1326.
  • Şatıbî, İbrahim b. Musa, el-İ’tisâm, Beyrut 1991.
  • Taberî, Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülük, Beyrut t.y.
  • Tahâvi, Ahmed b. Muhammed, Şerhu Müşkili’l-Âsâr, Beyrut 1994.
  • Talbî, Muhammed, “Bid’atlar”, çev. Mehmet Şimşek, AÜİFD, sayı: 23, Ankara 1978.
  • Tirmizî, Muhammed b. İsa, es-Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul 1981.
  • Ünal, İsmail Hakkı, Hadis, MEB Yayını, İstanbul 2005.
  • Ünal, İsmail Hakkı, “Seçmeci ve Eleştirel Yaklaşım Veya Hz. Hz. Peygamber’i Anlamak”, İslâmî Araştırmalar, c. 10, sayı: 1-3, Ankara 1997.
  • Yaran, Rahmi, “Bid’at” TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1992.
  • Yıldırım, Enbiya, Hadis Meseleleri, Rağbet Yayınları, İstanbul 2008.
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Geçmiş Bilgisi: Gazali’ye Göre Tevâtür Teorisi / علم التراث: نظرية التواتر عند الغزالي

Hüseyin HANSU, Zeynep Münteha KOT

Suyûtî’nin Hadis Tenkitçiliği / Suyuti’s Hadith Criticism / نقد الحديث عند السيوطي

Recep ASLAN

Sünnete Hikmet Nazarıyla Bakmak / Wisely Looking to Sunnah / النظر إلى السنة بمنظار الحكمة

Mehmet ÖNAL

Şîa’da Hadis Eserleri Üzerine Yazılan Şerh ve Haşiyeler / Commentaries and Annotations Written on Hadith Works in Shia / الشروح والحواشي على كتب الحديث عند الشيعة

Peyman ÜNÜGÜR

At Gözlüklerini Çıkararak Nebevi Sünnet’e Bakmak: Nano Gelenekten Makro Geleneğe -Bir Kitap Üzerine Notlar- / Looking at Sunnah in Relation to the Prophet by Taking Off the Blinders: From Nano Traditions to Macro Traditions -Notes on a Book- / «إزالة غشاوة العين عند النظر إلى السنة النبوية بتمعن كل

Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU

İlk Hicri Asırlarda Hadis Karşıtlığının Nedenleri / Causes of Hadith Opposition in the First Hijri Centuries / أسباب معارضة الحديث ورده في القرون الهجرية الأولى

Kamil ÇAKIN

Sahabe, Kur’an ve Tefsir

Mustafa ÖZTÜRK

Sünnetin Doğru Anlaşılması ve Günümüze Taşınması -‘Allah Güzeldir, Güzelliği Sever’ Rivâyeti Üzerine Bir Değerlendirme / The True Perception of the Sunnah and its Meaning Today -An Analysis on the Narration of 'Allah is Beautiful and He Loves the Beauty'- / «دراسة حول مفهوم حديث: «إن الله

Nurullah AGİTOĞLU

Hadis Yorumunun Sınırları / Limits of the Hadith Interpretation / حدود شرح الحديث

Bünyamin ERUL

III-XI. (IX-XVII) Asırlar Arasında İmâmiyye Şîa’sının Rivayetleri Değerlendirmede Metin Tenkidi Kullanımı / Use of Textual Criticism in Imami Shia for Interpretation of Narratives between the 3rd and the 11th Centuries (9th-17th) / (استخدام نقد النص في إطار تقييم الرواية عند الشيعة الإمامية ما بين ا

Peyman ÜNÜGÜR