Tezer Özlü'de Melankoli

Melankoli, başta tıp olmakla beraber, psikoloji alanında da üzerinde çalışmalar yapılan ve tartışılan bir konudur. “Karamsar” ve “kötü” ruh hali olarak nitelendirilen bu kavram, edebiyatta da kendine önemli bir yer bulmuştur. 1943-1986 yılları arasında yaşayan Tezer Özlü, hayata tutunamayan ve melankolik ruh hâlini eserlerinin geneline (roman, hikâye, deneme, mektup vb.) yansıtan bir yazar olarak bilinir. Özlü, kısa yaşamında “dostlarım” olarak nitelendirdiği bazı arkadaşlarıyla mektuplaşmalarda bulunur. Bu kişilerden birisi, yazar Ferit Edgü’dür. “Her Şeyin Sonundayım” adıyla kitaplaşan bu yazışmalar, Tezer Özlü’nün melankolik ruh halini en iyi yansıtan metinlerinden birisidir.   Bu çalışmada “Her Şeyin Sonundayım” adındaki mektuplaşmalardan yola çıkılarak, Tezer Özlü’nün melankolik ruh halinin yansımaları irdelenmiştir. 
Anahtar Kelimeler:

Melankoli, Tezer Özlü, Mektup

___

  • BÜYÜKGÖZE, S. (2010). “Modernliğin Sıkıntılarının Edebiyat Metinlerinde Biçimsel İfadeleri: Türkiyeli Kadın Yazarlar Merkezli Bir İnceleme”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.ÇELİKÖRS, S. (2019). Yaşamın Ucunda Bir Kadın: Tezer Özlü’de Franz Kafka İzlenimleri, Mavi Yeşil Dergisi, Sayı: 115, s.10-13.ERBİL, ÖZLÜ, L., T. (2016). Tezer Özlü’den Leylâ Erbil’e Mektuplar. İstanbul: YKY.GÜMÜŞ, S. (2016). “Tezer Özlü’nün Eserlerine Bunalım Edebiyatının Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.GÜRGÖZ, N. (2010). “Tezer Özlü’nün Yapıtlarında Aşk-Özgürlük-Ölüm”, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.İBN-İ SİNA. (2014). Şifa Kitabı, Kıvanç Kardeşler. Ankara: Yason Yay.KARABULUT, M. (2015). Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin’in Şiirlerinde Melankoli, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2, s. 507-520, Ankara.KARAKUŞ, A. (2009). “Modern Türk Şiirinde Hüzün ve Melâl”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.OSMANOĞLU, Ö. (2016). Hegel’den Marcuse’ye Yabancılaşma Olgusu, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:2, Sayı:3, s.65-92. ÖZLÜ, T. (2016). Yaşamın Ucuna Doğru Yolculuk. İstanbul: YKY.ÖZLÜ, T. (2016). Yeryüzüne Dayanabilmek İçin. İstanbul: YKY. ÖZLÜ, T. (2018). Kalanlar, İstanbul: YKY.ÖZLÜ, EDGÜ, T., F. (2016). “Her Şeyin Sonundayım” Tezer Özlü- Ferit Edgü Mektuplaşmaları. İstanbul: Sel Yay. USLU, A. (2017). Nalan Barbarosoğlu’nun Hikâyelerinde Biçim olarak Melankoli, Akademik Bakış Dergisi, Türk Dünyası, Kırgız – Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sayı 60, Kırgızistan.TANPINAR, A. (2012). 19. Asır Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları. YAVUZ, H. (2015). “Mutti ile Hayalet”, Tezer Özlü’ye Armağan, (Haz.: Sezer Duru), İstanbul: YKY.YİĞİTBAŞ, M. (2013). Yeni Türk Edebiyatı Ders Notları. YİĞİT, N. Ş. (2010). “Tezer Özlü’nün Yaşamı, Yazınsal Kişiliği, Yapıtları ve Kurmaca Metinlerinde Cesare Pavese Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.http://www.tdk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 05.05.2019.https:/islamansiklopedisi.org.tr/tip, Erişim Tarihi: 05.05.2019.https://hakanatalay.wordpress.com/2018/01/17/freudda-keder-yas-ve-melankoli/ (Erişim Tarihi: 05.05.2019)