KANT FELSEFESİNDE TARİHİN BAŞLANGICI VE SONU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: YAŞAMSIZLIĞA DOĞRU BİR YAŞAM ÇABASI OLARAK TARİH

19. yy.da özellikle Alman İdealizmi ile birlikte özne kavramı ön plana çıkmış, felsefi düşünüşün ağırlık merkezi insan olma sorununa kaymaya ve insan olmanın neliğine dair düşünüm için gerekli bağlamın tarih olduğu kanısı benimsenmeye başlamıştır. Buna göre, felsefenin insanı anlayabilmesi onu tarihselliği içinde ele alması ile mümkündür. Özne olmak, insan olmak ve tarih arasında kurulan bu sıkı bağ, böyle bir vurguya zemin hazırlayan Kant felsefesi ile birlikte düşünüldüğünde daha anlaşılır olacaktır. Bu amaçla, bu yazıda Kant’ın tarih anlayışından ortaya çıkan insan tasarımı incelenmiş ve tarihsellik vurgusunun kaynağına dair düşünme olanağı sağlamak adına Kantçı tarih anlayışı Fichteci bir perspektiften değerlendirilip yorumlanmıştır. Böylelikle Kant sonrası düşünürlerin Kant felsefesini nasıl okumuş olabileceklerine dair bir örnek oluşturulmuştur.
Anahtar Kelimeler:

Kant, Fichte, Tarih, İnsan, Yaşam.

AN EVALUATION ABOUT THE BEGINNING AND THE END OF HISTORY IN KANT’S PHILOSOPHY: HISTORY AS A STRIVING FOR LIFE TOWARDS LIFELESSNESS

In 19th century, especially with the German Idealism, the concept of subject came into prominence, the problem of being human became the center of philosophical thinking, and the philosophers thought that history is the necessary context, within which the whatness of human being should be thought. According to this, philosophy can understand what human being is only by thinking it through its historicity. This relation between being subject, being human and history became clearer when it is considered together with the Kantian philosophy, which provided the basis for it. To this aim, in this paper, the idea of human being as it is manifested in the Kantian understanding of history was examined and in order to provide an opportunity to think on the basis of the emphasis on the historicity, Kant’s views on history were evaluated and interpreted from a Fichtean point of view. In this way, the post-Kantian philosopher’s style of reading Kant is also exemplified.

___

  • • Allison, Henry. Essays on Kant, Oxford: Oxford U. Press, 2012
  • • Ed. Ameriks, Karl. The Cambridge Companion to German Idealism, Cambridge: Cambridge U Press, 2000.
  • • Cohen, Alix. Kant and Human Sciences: Biology, History and Anthropology. New York: Palgrave Macmillan, 2009.
  • • Collingwood, R. G. Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Ankara: Doğu Batı, 2010.
  • • Desmond, William. Art, Origins and Otherness, Albany:State University of New York Press, 2003.
  • • Dupré, Louise. “Kant’s Theory of History and Progress”, The Review of Metaphysics, Vol. 51, No. 4, January 1998, pp. 813-828.
  • • Fichte, Johann Gottlieb. Science of Knowledge, ed. ve çev. Peter Heath, Cambridge: Cambridge U Press, 1991.
  • • Guyer, Paul. Kant’s System of Nature and Freedom, Oxford: Oxford U Press, 2005
  • • Hancock, Roger. “Ethics and History in Kant and Mill”, Ethics, Vol. 68, No. 1, October 1957,pp. 56-60
  • • Herder, Johann Gottfied. Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit (2. Band), Leipzip: Brodhaus, 1869
  • • Horowitz, Gregg. Sustaining Loss: Art and Mournful Life, Stanford: Stanford U Press, 2001.
  • • Kant, Immanuel. Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İonanna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2002.