METİNLERARASI İLİŞKİLER AÇISINDAN MUSTAFA KUTLU'NUN BEŞLEMESİ

1970`ten itibaren Türk edebiyatında etkisi görülmeye başlayan postmodernizmin anlatım biçimlerinden biri de metinlerarasılıktır. Tarihi daha eskilere dayanmakla birlikte, bu anlatım biçimi postmodernizmin etkisiyle daha çok kullanılmaya başlanır. Türk edebiyatında geleneğe yönelen, gelenekten ilham alarak kendine özgü hikâyeler oluşturan Mustafa Kutlu, postmodernist edebiyatın temsilcisi olmamakla birlikte, bu edebiyatın tekniklerini hikâyelerinde kullanan bir yazardır. Onun eserlerinde, izleri daha ilk hikâyelerinde görülen, metinlerarasılık ilişkisi zamanla daha da zenginleşir. Mustafa Kutlu, hikâyelerinde metinlerarasılık tekniğinin çeşitli yöntemlerini kullanmaktadır. Bu çalışmada yazarın Yokuşa Akan Sular, Yoksulluk İçimizde, Ya Tahammül Ya Sefer, Bu Böyledir ve Sırisimli beş hikâye kitabına dâhil olan hikâyeler metinlerarasılık ilişkisi açısından tahlil edilerek kullanılan metinler ana hatlarıyla tasnif edilmektedir.

Mustafa Kutlu`s Pentad from The Viewpoint of Intertextuality

Since 1970 years, one of the methods of postmodernism narration that had its influence in the Turkish Literature is intertextuality. Together with its history, based on the ancient times, this narrative style has been used by the impact of postmodernism more. Mustafa Kutlu, one of the writers of the Turkish Literature, who always referred traditional method and created fictions specific to convention being inspired by this, was not the representative of the postmodernist literature, but used the techniques of this literature in his writings. Since then, intertextual relations were met in his first writings, specially in his fictions and gradually grew rich. Mustafa Kutlu has been using the different techniques of intertextuality in his writings. This study deals with the classification, characteristic features and analysis of five fictions Water Flowing up to Slopes (Yokuşa Akan Sular), Poverty is Inside Us (Yoksulluk İçimizde), Patience or Travel (Ya Tahammül Ya Sefer), This is This (Bu Böyledir), The Secret (Sır)included in his story book from the viewpoint of intertextual relations.

___

  • AKTULUM, Kubilay (2000). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yay.
  • DİRİN, İlyas (1999). "Söyleşi: Mustafa Kutlu İle Öykücülüğü Üzerine". Hece Dergisi, (33-34): 106-123
  • ECEVİT, Yıldız (2009). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: İletişim Yay.
  • ERSOY, Mehmet Akif (1999). Safahat, İstanbul: Şûle Yay.
  • KAPLAN, Mehmet (2004). Edebiyatımızın İçinden, İstanbul: Dergâh Yay.
  • KARAMAN, Hüseyin (2009). "Nurettin Topçu`nun Düşünce Dünyasında Mehmet Akif Ersoy". I. Uluslararası Mehmet Akif Ersoy Sempozyumu, (I): 389-392
  • KUTLU, Mustafa t.y. . Ortadaki Adam, İstanbul: Dergâh Yay.
  • -------------, ( 1991a). Bu Böyledir, İstanbul: Dergâh Yay.
  • -------------, (1991b). Yoksulluk İçimizde, İstanbul: Dergâh Yay.
  • -------------, 1992). Ya Tahammül Ya Sefer, İstanbul: Dergâh Yay.
  • -------------, (1994a). Sır, İstanbul: Dergâh Yay.
  • -------------, (1994b). Yokuşa Akan Sular, İstanbul: Dergâh Yay.
  • -------------, (1999). Hüzün ve Tesadüf, İstanbul: Dergâh Yay.
  • Nedim Divanı (1997). Hazırlayan: Doç. Dr. Muhsin Macit, Ankara: Akçağ Yay.
  • SAĞLIK, Şaban (2007). "Türk Öykücülüğünde Postmodern Durum". Hece Öykü Dergisi (24): 86-110
  • TONGA, Necati (2005). Mustafa Kutlu ve Yoksulluk İçimizde, Ankara: Akçağ Yay.
  • TOSUN, Necip (2004). Türk Öykücülüğünde Mustafa Kutlu, İstanbul: Dergâh Yay.
  • YALÇIN-ÇELİK, S. Dilek (2005). Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk Romanında Postmodern Tarih Romanları, Ankara: Akçağ Yay.