TANRI’NIN FISILTISI: BİR MİSTİĞİN DİLİNDE MERHAMET / God’s Whisper: Mercy in the Language of a Mystic

ÖzOrtaçağ sonlarına doğru Alman mistisizmine en güzel anlatımını tanrıbilimciliğin seçkin simalarından ve eşine ender rastlanan bir mistik ve panteist filozof olan Eckhart Von Hochheim vermiştir. Eckhart katı kurallar vazeden ve toleransa yer vermeyen bir inanç sistemi içinde yetişmiş olmasına rağmen, Hıristiyan dünyasında insan sevgisi çizgisinde, kendi yöntemiyle bilgeliğe ulaşan önemli bir mistiktir. O, insanın değerini çok iyi kavramış ve bu konudaki düşüncelerini mistik ve simgesel bir dille anlatmaya çalışmıştır. Bütün diğer mistikler gibi Eckhart’ta Tanrı’yı ruh’ta ve ruhu da Tanrı da yok etme düşüncesindedir. Bu bağlamda Eckhart’a göre sadece Tanrı merhametlidir ve bu yüzden kendi ilahi köklerimize dönmek için merhametle temas kurmak gerekir. Biz bu makalemizde Eckhart’ın dilinden merhamet kavramının mistik temellerini tahlil ve kritize etmeye çalışacağız.Anahtar Kelimeler: Tanrı, İsa, İncil, Mistisizm, Meister Eckhart, Ruh, Merhamet.AbstractTowards the end of the Middle Ages, an unusual mystic and pantheist philosopher Eckhart Von Hochheim, who is among the eminent figures of theology, provided the most beautiful expression of German mysticism. Although Eckhart was raised in a faith system which preached strict rules and did not accommodate tolerance, he is an important mystic who attained wisdom with his own method in Christian world in line with humanity. He grasped the value of human very well and strived to explain his views on this subject with a mystical and symbolic language. As other mystics, Eckhart was of the opinion of dispelling God in spirit and spirit in God too. In this context, according to Eckhart, only God is merciful and because of this, it is necessary for us to get in touch with mercy in order to return our divine roots. In this essay, we will try to analyze and criticize the mystic grounds of the concept of mercy from Eckhard's language.Key Words: God, Jesus, Bible, Mysticism, Meister Eckhart, Soul, Compassion.

___

  • Augustinus (1999). İtiraflar, Çev: Dominiken Pamir, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Blamires, David (1971). A Comparison of Their Sermons on Homo Guidam Fecit Cenam Magnam, Modern Humannities Research, Association, the Modern Language Review, Vol: 66, No: 3.
  • Blondel, Maurice (2008). Mistisizm, Çev: Özkan Gözel, İstanbul: Dergâh Yayınları, 1. Baskı.
  • Cevizci, Ahmet (1996). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Ekin Yayınları, 1. Basım.
  • Cook, David (2004). Filozoflar ve İnanç, Çev: Leyla Güleç, İstanbul: Haberci Basım Yayın Dağıtım.
  • Çüçen, Kadir (2000). Ortaçağ Felsefe Tarihi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Demirel, Hakkı vd (2004). Kilise Babalarından ve Yazarlarından Alıntılar, İstanbul: Ohan Matbaacılık Ltd. Şti. 2. Baskı.
  • Gökberk, Macit (1990). Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Joseph, W. Koterski (2003). The Mistical Thought of Meister Eckhart: The Man From Whom God Hıd Nothı”, Theological Studies; Proguest Religion.
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2602-2788
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Yayıncı: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ > EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

GÖRGÜ TANIKLIĞINDA YAŞ TAHMİNİNİN GÜVENİLİRLİĞİ / Reliability of the Estimation in Eyewitness Testimony

Nurdan SEZGİN, Şükriye KARADAYI, Beytullah KARADAYI

HAMDÎ’NİN DİVÂN-I HAMDÎ/PENDİYYE-İ HAMDÎYYE’SİNDE YER ALAN İKİ TÜR/TARZ ÖRNEĞİ: TÖVBE-NAME, İCAZET-NAME / Tövbe-name and İcazet-name As Two Examples of Genre/Style in Divân-ı Hamdî/Pendiyye-i Hamdiyye

Hayriye DURKAYA

ZOË JENNY’İN “DAS BLÜTENSTAUBZİMMER” ROMANINDA JO VE LUCY FİGÜRLERİNİN RUH DÜNYASI / The Spirit World of Jo and Lucy Figures in ZoëJenny's "The Pollen Room” Novel

Zennube ŞAHİN YILMAZ

F.M.DOSTOYEVSKİ’NİN ‘EZİLMİŞ VE AŞAĞILANMIŞLAR’ ADLI ROMANINDA ‘İVAN PETROVİÇ’ KARAKTERİNDE DOSTOYEVSKİ İZLERİ/KİMLİĞİ / The traces/identity of Dostoyevsky in the character “Ivan Petrovich” of F.M Dostoyevsky’s novel “The Insulted and Injured”

Rahman ÖZDEMİR

EDİGEY DESTANINDA SİLAHLAR / Weapons in the Epic of Edigey

Gülhan ATNUR

ŞAHNÂME’DE ANNELERİN YERİ VE ÖNEMİ / Mother’s place and importance in Shahnama

Yasemin YAYLALI

SÎMÎN-İ DÂNİŞVER’İN SOKAĞIN GEÇMİŞİ ADLI HİKÂYESİNİN İNCELENMESİ /The Examination of Simin-i Danishver’s “the History of the Street”

Hasan ÇİFTÇİ, Esengül UZUNOĞLU SAYIN

KÖROĞLU’NUN DOĞUŞU VARYANTLARINDA KÖROĞLU VE KIRAT’IN ORTAYA ÇIKIŞIYLA İLGİLİ FARKLI VE BENZER UNSURLAR / Different And Similar Elements Related to the Appearance of Koroglu and Kirat in Variants of Koroglu’s Rise

Filiz KIRBAŞOĞLU

ÜÇÜNCÜ ABBASİ ASRINDA NESİR SANATI VE ÖNCÜLERİ / Art of the Prose and Representatives in the Third Abbasıd Century

Nurullah YILMAZ

YETENEKLİ FOTOĞRAFÇI

Celâl âl-i Ahmed (ÇEV. ESRA YALÇINTAŞ)