Küheylan Oyununda Persona ve Gölgenin Alan Strang Üzerindeki Karşılığı

Tıp ve psikiyatri kökenli bir ruh çözümlemecisi olan Carl Gustav Jung'un, psikolojik tiplemeler, kompleksler teorisi ve sözcük çağrışım testi gibi özgün bilimsel katkıları günümüz psikolojisi ve psikiyatrisi içinde hâlâ yerini korumaktadır. Jung, geçmişten günümüze varlığını sürdüren ve her insanın kendi tabiriyle kolektif bilinçdışında yatan mirasa arketip adını verir. İlk örnek, ilk model olarak görülebilecek bu mirası herkesin taşıdığını vurgular. Persona ve Gölge, Carl Gustav Jung’un kolektif/ortak bilinç dışı kuramında yer alan önemli arketipler arasındadır. Persona; kişinin dış dünyaya karşı taktığı maske olarak tanımlanırken, gölge; insan, toplum ve medeniyet tarafından hoş karşılanmadığı için bilinç dışına bastırılan ilk benlik olarak tanımlanır. Bu makale öncelikle Jung’un persona ve gölge arketiplerini tanımlamaya, daha sonra bu arketiplerin Küheylan’ın başkarakteri Alan Strang ile olan ilişkisini anlamlandırmaya çalışacaktır.

THE EQUIVALENT OF PERSONA AND SHADOW ON ALAN STRANG IN EQUUS

Original scientific contributions of Carl Gustav Jung, a psychophysiologist, such as psychological typing, theory of complexes and word association test are still present in the current psychology and psychiatry. Jung calls the legacy which continues to exist from the past to the present and is present in the collective unconscious of each human being archetype. He emphasizes that everybody inherits this legacy which can be considered as the first model. Persona and Shadow are among the most important archetypes in Carl Gustav Jung's collective unconscious theory. While persona is defined as a mask worn by the person towards the outside world, shadow is defined as the first self which is suppressed outside consciousness because it is not welcomed by human, society and civilization. This article will primarily attempt to define Jung's persona and shadow archetypes, then to interpret the relationship between these archetypes and Alan Strang, Kuheylan's main character.

___

  • Ayten, A. (2006). Psikoloji ve Din, Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri, İstanbul
  • Bennet, E. (2006). Jung Aslında Ne Dedi? İstanbul: Say Yayınları.
  • Kısa, C. (2005). Carl Gustav Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci, İzmir.
  • Fordham, F. (1996). Jung Psikolojisi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Indrick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. Agora Kitaplığı.
  • İnal, B. (2012). Yaratıcılık, Yıkıcılık ve Tutku: Peter Shaffer’ın “Equus (Küheylan)” Adlı Oyununda Psikanalist ve Arketip Yaklaşımlar. PiVOLKA, Eylül 2012, Sayı: 23, Yıl: 7
  • Jung, C. G. (2015-1). Anılar, Düşler, Düşünceler. Can Yayınları.
  • Jung, C. G. (2015-3). Dört Arketip. Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2013). İnsan Ruhuna Yöneliş. İstanbul: Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2015-2). İnsan ve Sembolleri . Kabalcı Yayıncılık.
  • Jung, C. G. (1970). The Collected Works of C. G. Jung, Volume 10. Princeton University Press.
  • Knapp, B. L. (1980). Theatre and alchemy. Detroit: Wayne State University Press.
  • Serrican, E. (2015). Carl Gustav Jung’un analitik psikoloji kuramındaki arketip kavramının. International Journal of Social Sciences and Education Research , 1208.
  • Shaffer, P. (1975). Küheylan. Çev: Sevgi Sanlı
  • Snowden, R. (2011). Jung Kilit Fikirler. İstanbul: Optimist Yayınları.